luukanvalma

Raamatun avioliittokäsitys.

Kuulin tänään, että Suomessakin on perhemuotoja, jossa yhdellä miehellä on kaksi vaimoa. Jotkut sitten viittaavat siihen, että Raamatussakin on moniavioisuutta. Muutamat keskusteluissa sanovat myös, että mormoneilla on tällaista yleisesti, samoin islamin uskossa ja alkuperäiskansojen joukossa Afrikassa.

Raamatun luomiskertomus perustuu yksiavioisuuteen. Suuret kristilliset kirkot määrittelevät avioliiton pyhäksi sakramentiksi, jossa nainen ja mies sitoutuvat yhteiselämään eliniäksi. Luther purki selibaatin ja halusi, että pappilat olisivat esikuvana kristillisestä kodista ja avioliitosta.

Nyt jotkut ivailevat Mooseksen lakia ja vaativat, että kaikkia Vanhan Testamentin kertomuksia pitäisi nytkin noudattaa, jos ei saa olla monien naisten ja miesten kanssa. Mooseksen usko eli juutalaisuus on kuitenkin paljon lempeämpi ja parempi uskonto kuin sitä edeltävät alueella asuneitten epäjumalia palvelevat uskonnot. Jos Mooseksen lakia, jossa keskeisenä on Dekalogi eli "kymmenen käskyn laki" verrataan esim. 500 vuotta aikaisemmin syntyneeseen Hammurabin lakiin, voidaan heti todeta Jumalan lain rakkautta korostava painotus.

Kristittyjen kirkkojen Pyhä Kirja on Uusi Testamentti. Sen lyhyt laki määritellään selkeästi Jeesuksen vuorisaarnassa Matteus 5-7. Jeesus puhuu siinä myös kuudennesta käskystä ja selittää jo himon huoruuden synniksi. Rakkauden kaksoiskäskyn  ja kultaisen säännön lienevät jokaisen alkeellista sivistystä saaneen suomalaisen osaavan ulkoa. Niiden sisäistäminen on sitten vaikeampi kysymys., koska se vaatii käytännön harjoitusta.

Raamattua lukiessa pitäisi huomioida mm. seuraavaa: Raamatussa on eri aikoina kirjoitettuja ja kanonisoituja kirjoja yhteensä 66. Niissä on Jumalan ja Jeesuksen sanoja sekä ihmisten sanoja. Jos lukee kirjoja voi sieltä vaikka alleviivata Jumalan sanat ja miettiä niitä. Ihmisten sanat ovat yleensä tulkintoja, mutta kun ne on Raamatussa, niillä on eri painoarvo, kuin sanoilla, joita jutustellaan tavallisena arkena. 

Viimeaikaisissa Raaamatun käännöksissä on jonkin verran luovuttu arvovaltaisesta sanonnasta, joten monet katsovat , että ilmoitusta on vesitetty ja niin kirkko on pikkuhiljaa luisumassa maailmanmielisyyteen. Selkeä Jumalan sanan neuvo esim. tässä avioliittoasiassa on suistettu sivutielle. Samaa olemme huomanneet virsien sanomassa. 

Varovaisuutta kannattaisi Jumalan edessä itsekseen miettiä. Esimerkki meillä on Jumalaa vastaan kapinaan nousseesta Koorahista (4. Moos. 16. 31-32). Jumalan kärsivällisyys saattaa loppua, jolloin maa voi niellä koko kapinallisen joukon. Sitä emme kukaan toivo omalle kansallemme, jota Jumala on rusnsaasti suojellut ja siunannut.

Pitäkäämme aviovuode pyhänä. Jumala siunaa Hänen edessään puhtaasta rakkaudesta solmitun liiton ja siinä syntyvät lapset.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Tarkkaan ottaen Raamatussa ohjeistetaan, että pappien pitää olla yhden vaimon miehiä.

Tämä moniavioisuuskysymys on tärkeä silloin, kun kristityt toimivat lähetyssaarnaajina kultuureissa, joissa vallitsee moniavioisuus. Jos moniavioinen mies kääntyy kristinuskoon, niin periaatteessa hänen pitäisi erota muista, kuin yhdestä vaimostaan. Kun näissä kulttuureissa kuitenkin mies valitsisi puolisokseen nuorimman vaimonsa, ja heittäisi sitten ulos vanhemmat vaimonsa, niin jouduttaisiin tilanteeseen, jossa nämä vanhemmat vaimot joutisivat taloudellisesti heitteille. He joutuisivat joskus jopa turvautumaan prostituutioon elättääkseen itsensä. Siksi kristityt lähetyssaarnaajat eivät useinkaan vaadi, että kristinuskoon kääntyneiden miesten pitäisi erota monista vaimoistaan. Poikkeuksena ovat ne tapaukset, joissa kääntynyt haluaa itse papiksi.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Tunnen tämän lähetysmaiden ongelman. Silloin, kun olin lähetystyön johdossa nuorempana - ja seurakuntatyössä Helsingissä, ongelma kulki nimellä "moratorio" tai sinnepäin. Kompromissi oli, että jos ennenstään oli useita vaimoja, asia annettiin olla niin. Uusia krisittyjä kuitenkin ohjaistettiin yksiavioisuuteen.

Käyttäjän RaatoLaaksonen kuva
Raato Laaksonen

Oikeastaan väärin kuultu. On yksi vaimo ja sen lisäksi toinen kumppani, joka ei ole vaimo.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Eipä tuo oikeastaan nykymaailmassa ole ihme. Kirjoitin Raamatun näkökulmasta.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Suuret kristilliset kirkot määrittelevät avioliiton pyhäksi sakramentiksi, jossa nainen ja mies sitoutuvat yhteiselämään eliniäksi."

Eli jumala ei määritellyt avioliittoa pyhäksi vaan suuret kristilliset kirkot. Eikös se ydin ole tässä..

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Avioliiton pyhyys on lähtöisin jo alkukirkosta. Siellä siunattiin avioliitto kristittyjen kokouksissa. Avioliitto suojelee lapsia. Se on tässä tärkeintä. Lisäksi oma sitoumus pakottaa jokaisen uskollisuuteen. Kuudes käsky kieltää lupausten pettämisen. Hylkääminen on suuri synti.

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Yhden vaimon miehellä kuvataan yhtä seurakuntaa, sillä ruumiilla on on yksi pää,mies, Kristus.

Käyttäjän RaatoLaaksonen kuva
Raato Laaksonen

Tulkintoja piisaa joka lähtöön ja tarpeeseen.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Luther kehottaa tulkitsemaan Raamattua Raamatulla, so. pitää etsiä vastaavia kohtia Raamatun muista osista ja laskea niistä sanonnan arvo. Muita tulkintoja ei pitäisi olla luterilaisuudessa.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Tämä lausumasi on totta. Kristuksen ja seurakunnan rakkaussuhde on esimerkki miehelle ja naiselle. "Mies rakastakoon vaimoaan, niinkuin Kristus seurakuntaansa - ja nainen kunnioittakoon miestään" (Paavali)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Naisten saarnavirkaan vihkiminen ja homoliitto rikkovat molemmat Raamattua vastaan!

Käyttäjän jremes kuva
Juha Remes

Niin rikkoo seitsemän sakramentin hylkääminenkin. ;)

Käyttäjän PauliJuhaniPitknen kuva
Pauli Pitkänen

Uskonpuhdistuksessa ylikorostuneet asiat poistettiin, ja Jeesuksen asettama kaste ja ehtoollinen jäivät sakramentteihin. Esim. papiksi vihkinen muistaakseni oli sakramentti,vaikka se on palveluvirka, josta maksetaan palkkaa.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka Vastaus kommenttiin #18

Pauli. "Työmies on palkkansa ansainnut". Tosin evankeliumin virka olisi ehkä pitänyt säilyttää kutsumustyönä. Siitä pitäisi maksaa vain elinkustannukset niinkuin katolinen äitikirkko tekee. Vertailu maailman menoon ja materialismiin on kuitenkin tehnyt kai mahdottomaksi tuon pikkupalkan luterilaisuudessa, missä papit ovat naimisissa, sillä perhe vaatii omansa.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Juha. Luther hylkäsi viisi sakramenttia siksi, koska niistä saattaa tulla ihmisten suoritukseen vetoavia pelastuskysymyksiä. Ehtoollisen ja kasteen sakramentin Luther valitsi siksi, että ne perustuvat Jeesuksen asetuksiin, eli Jeesus on kehottanut kastamaan kaikki kansat ja myöskin viettämään ehtoollista Hänen muistokseen. Ei siis mitään "suorituksia".

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Naiset ovat aina saarnanneet ja se on Jumalan tahdon mukaista, sitä ei voi verrata homoliittoihin. Homoliitot eivät ole lasten kannalta hyviä, koska lapsi tarvitsee sekä äidin että isän. Kaikki krisittyjen pitäisi viedä evankeliumia maailmaan, ilman eroitusta.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kaikki kristityt ovat pappeja, mutta kaikkia ei ole kelpuutettu eikä kutsuttu pastorin virkaan!

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka Vastaus kommenttiin #19

Pastoriksi voidaan vihkiä tuomiokapitulissa vain, jos on vokaatio (kutsu) seurakuntaan. Suomessa on paljon seurakuntia, joihin kukaan ei hae. Tässä vieressä on yksi, johon neljännellä hakuajalla saatiin naispappi. Toinen seurakunta, jossa kirkkoherra vastusti naispappeutta, mutta joutui antamaan periksi, kun piispa (ei Askola) kuudennella hakuajalla kehotti ottamaan naisen, kun joka kerralla haki vain yksi nainen. Käytännölliset ja taloudelliset seikat vaativat nykyisin myös naisten osuutta kirkon rakentamiseen. Eivät kaikki miehet eivätkä naiset kelpaa papinvirkaan, siinä olemme samaa mieltä. Minäkin oli 23 opettaja, kunnes virkani lopetettiin ja olin poikieni yksinhuoltaja. Kun minulla oli kirkkoherran pätevyys, sain ihanan mahdollisuuden julistaa evankeliumia. Jumala on minua hyvin siunannut tässä työssä rovastikunnan apulaisena.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #22

Vokaatio on Suomen kansankirkossa hämärretty. Nykyään siellä voi saada ordinaation, vaikka kutsuva yhteisö olisi vaikkapa joku paikallisseurakuntien valvonnan ulkopuolella oleva herätysliike.

Mitä tulee Askolaan, hänen kuulumisensa ulkonaiseen kristikuntaan voidaan ainakin kyseenalaistaa johtuen hänen julkisista kannanotoistaan esim. homoseksuaalisuuden harjoittamiseen parisuhteessa ja yhteistyöhön muslimien kanssa.

http://birgittasilvennoinen.puheenvuoro.uusisuomi....

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Pertti! Mitä mieltä on äitisi ja vaimosi? Heitä kannattaa kuunnella!

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Äitini oli neutraali tässä kysymyksessä samoin kuin vaimonikin on.

Juhani Piri

Sanonta "luetaan kun piru raamattua" sopinee hyvin.
Raamatun sanoma on tulkitsijasta kiinni, sieltä voi viivailla vaikka koko kirjan sanoman eri pastellinsävyisillä kynillä. Raamattu on ristiriitainen opus itsensä sanoman kanssa. Sieltä löytyy tulkitsemalla joka tilanteeseen myönteiset ja negatiiviset asiat niin halutessaan.

Ei lueta siis kun piru raamattua, vaan toteutetaan lähimmäisen rakkaus ja armo. Autetaan toisiamme sukupuoleen, seksuaaliseen suuntautumiseen, ihonväriin tai uskontoon katsomatta.

Käännä toinenkin poiski tarvittaessa.

Raamatun vanhoillinen "pirunluku" ei sovi nykyaikaan. Koettakaa uudistautua, tai menetätte loputkin maksavat jäsenenne niin vanhoolliselta kun uudeltakin puolelta.

Kirkolla on monta yhteiskunnallisesti tärkeää tehtävää ja paikka yhteiskunnassa, mutta pirun kanssa ei kannata tehdä yhteistyötä kuten tuntuisi nyt niin olevan. Vanhoollisuus on ok, kunhan se ei estä nuorempia kehittymästä elämässä ja ottamasta uskoa vastaan kuten he sen haluavat ja tarvitsevat.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Vielä on armonaika. Jumalan kutsu kuuluu jokaiselle. Kun armonaika päättyy, ovi suljetaan. Ei kysytä, oletko vanhoillinen vai moderni, vaan onko elämäsi johto annettu Jumalan käsiin ja onko turvauduttu Jeesuksen ansioon.

Käyttäjän tonisuonsivu kuva
Toni Suonsivu

Minulla ei ateistina ole mitään sanomista siihen, millainen on Raamatun avioliittokäsitys. Se on sitten kokonaan toinen juttu, että miksi avioliiton Suomessa pitäisi olla Raamatun käsityksen mukainen. Avioliitto on laillinen oikeus, joka kuuluu kaikille - ei vain kristityille heteroille. Millä oikeudella kristityt uskovaiset haluavat määrätä kaikkia koskevan avioliiton? Ei ihmisiä saa muutenkaan pakottaa Kristinuskoon tai mihinkään muuhunkaan uskontoon.

Käyttäjän luukanvalma kuva
Valma Luukka

Ei toki. Ihmiset tahtovat tulla Jumalan alttarin eteen, jotta saisivat Jumalan siunauksne yhteiselle elämälleen. Muut siunaukset ovat turhia. Niillä ei ole mitään merkitystä, kun tullaan viimeiselle portille.

Toimituksen poiminnat